خانه / افغانستان / سازمان ملل: تصمیم ترک افغانستان بسیار «غم‌انگیز» خواهد بود

سازمان ملل: تصمیم ترک افغانستان بسیار «غم‌انگیز» خواهد بود

مقام های سازمان ملل متحد گفته است که این سازمان در صورتی که نتواند بر سر لغو حکم ممنوعیت کار زنان در ادارات ملل متحد با حکومت سرپرست افغانستان به توافق برسد، حاضر است که در ماه می تصمیم «بسیار غم‌انگیز» خروج از افغانستان را اتخاذ کند.

آخیم اشتاینر، مدیر برنامه‌ی توسعه سازمان ملل به آسوشیتدپرس گفته است مقامات این سازمان در حال مذاکره با حکومت سرپرست افغانستان هستند، به این امید که ا.ا.ا در حکمی که زنان محلی را از کار برای سازمان ملل منع می‎کند، استثنا قائل شود. به‌گفته‌ی او، حقوق بشر از موضوعات قابل مذاکره نیست.

شتاینر گفته است: «من فکر می‌کنم که این (تصمیم) را نمی‌توان چیزی جز غم‌انگیز توصیف کرد.» او افزوده است: «منظورم این است که هرگاه تصور کنم که خانواده ملل متحد دیگر در افغانستان نباشد، تصویر میلیون‌ها دختر جوان، پسران جوان، پدران و مادرانی در پیش چشمم مجسم می‌شود که غذای کافی برای خوردن ندارند.»

شتاینر گفته است که در حال حاضر تمام سیستم ملل متحد در حال برداشتن یک قدم به عقب و ارزیابی مجدد قابلیت‌هایش برای فعالیت در افغانستان است، اما قواعد بنیادین این سازمان قابل مذاکره نیست.

شتاینر گفته است که حکومت سرپرست به زنان افغان اجازه کار در برخی بخش‌ها را داده اند و یک گزارش ملل متحد که روز سه شنبه نشر شد، نشان می‌دهد که این کشور به شدت به زنان بیشتری برای کار نیاز دارد، چرا که اقتصاد این کشور سیر قهقرایی را می‌پیماید.

سازمان ملل در گزارش جدید خود گفته است که انتظار می‌رود درآمد سرانه‌ی افغانستان از ۳۶۹ دالر در سال ۲۰۲۲ به ۳۴۵ دالر در سال ۲۰۲۴ کاهش یابد.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*