خانه / منطقه و جهان /  رویارویی گروه واگنر و ارتش روسیه؛ پوتین: اجازه نمی‌دهیم جنگ داخلی اتفاق بیفتد

 رویارویی گروه واگنر و ارتش روسیه؛ پوتین: اجازه نمی‌دهیم جنگ داخلی اتفاق بیفتد

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در واکنش علنی به تنش‌ها میان نیروهای گروه واگنر و ارتش روسیه اعلام کرد که این کشور با خیانت داخلی مواجه شده و اجازه بروز جنگ داخلی را نخواهد داد.

رییس‌جمهور روسیه در سخنرانی تلویزیونی به تحولات اخیر و تنش‌ها بین نیروهای گروه واگنر و ارتش روسیه واکنش نشان داد.

پوتین در ابتدای سخرانی خود گفت: ما با یک شورش مسلحانه روبرو هستیم و کسانی وجود دارند که فریب خورده‌اند تا به این شورش بپیوندند.

وی گفت: روسیه سخت برای آینده خود می‌جنگد و این مستلزم مهار کردن هر چیزی است که ما را ضعیف می‌کند. آنچه امروز با آن روبرو هستیم خیانت داخلی است. ما در روسیه به اتحاد همه نیروهایمان نیاز داریم.

وی همچنین گفت: چیزی که اکنون شاهد آن هستیم یک خنجر از پشت است و آن‌ها (واگنر) باید مجازات را تحمل کنند. پاسخ ما به این شورش مسلحانه سخت خواهد بود.

رئیس جمهور روسیه افزود: رژیم ضد تروریستی را در مسکو و تعدادی از استان‌ها اعلام کردیم و اقداماتی برای بازگرداندن ثبات در روستوف انجام خواهد شد.

پوتین همچنان افزود: ما برای حق باقی ماندن روسیه کشوری با سابقه طولانی مبارزه می‌کنیم. هر کسی که شورش را سازماندهی می‌کند، در تلاش است کشور را به سمت تسلیم و جنگ داخلی سوق دهد.

پوتین گفت: «به عنوان رییس جمهور روسیه، فرمانده کل قوا و به عنوان شهروند روسیه هر چه در توانم باشد برای دفاع از کشور، دفاع از قانون اساسی، امنیت، جان و آزادی شهروندان روسیه انجام خواهم داد. آنهایی که این شورش مسلحانه را سازماندهی و ترتیب دادند، به روی هم وطنان خودشان سلاح کشیدند و به روسیه خیانت کردند، مسئول شناخته خواهند شد».

وی از اعضای گروه شبه نظامی واگر و حامیانش خواست که اسلحه های خود را کنار بگذارند و از انجام «اقدامات اشتباه دست بردارند».

وی در پایان سخنرانی خود خطاب به مردم روسیه و دیگر مخاطبان داخلی و خارجی صحبت‌هایش ابراز اطمینان کرد که روسیه توانایی  غلبه بر مشکلات و خیانت فعلی داخلی در کشور را دارد.

یوگنی پریگوژین، رییس گروه نظامی واگنر، دیروز جمعه، ۲۳ جون ارتش روسیه را به کشتن دو هزار از جنگجویان این گروه متهم کرد، کرملین در واکنش اعلام کرد که آقای پریگوژین را به اتهام دعوت به شورش مسلحانه محاکمه خواهد کرد.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*