خانه / منطقه و جهان / روابط ترکیه با کشور های غربی بر سر رهایی یک فعال مدنی با بحران روبرو است

روابط ترکیه با کشور های غربی بر سر رهایی یک فعال مدنی با بحران روبرو است

پس از آنکه رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، خواهان اخراج ۱۰ سفیر از جمله دیوید ساترفیلد، سفیر ایالات متحده،‌ از کشورش شد، انقره زیر فشار دپلوماتیک قرار گرفته است.

پس از این اظهارات رییس جمهور اردوغان،‌ هالند،‌ دنمارک و ناروی با نشر اعلامیه‌ای گفتند که آنان برای دفاع از حقوق بشر در ترکیه متعهد باقی می مانند. اما ایالات متحده و آلمان گفته اند که آنان در جستجوی وضحات در این مورد استند.

آقای اردوغان گفت:‌ “آنان ترکیه را خواهند شناخت و درک خواهند کرد. روزیکه آنان ترکیه را نشناختند و درک نکردند، آنان [ترکیه] را ترک خواهند کرد.

سفیران شماری از کشور‌های غربی پس از آن سوی رییس جمهور ترکیه افراد نا مطلوب تلقی شدند که آنان خواهان رهایی عثمان کاوالا،‌ یکی از رهبران برجسته‌ای جامعه‌ای مدنی ترکیه شدند. آقای کوالا از سال ۲۰۱۷ به اینسو بدون آنکه به ارتکاب کدام جرمی محکوم شده باشد،‌ زندانی است.

سفیر‌های امریکا، فرانسه، آلمان، کانادا، هالند،‌ دنمارک، فنلند، سویدن، ناروی و نیوزیلند به دلیل این که با نشر بیانیه‌ای خواهان رهایی عثمان کاوالا، تجار و فعال ترکی شده اند، هفتهٔ گذشته به وزارت خارجهٔ ترکیه نیز احضار شده بودند.

گفتنی است که رییس جمهور ترکیه روز شنبه (اول عقرب)‌ به وزارت خارجه‌ای کشورش هدایت داد ۱۰ سفیر عمداً کشورهای غربی را افراد نامطلوب اعلان کند، اقدامی که ممکن به اخراج آنان منتج شود.

رییس جمهور اردوغان اعلامیه‌ای مشترک سفیر‌های این کشور‌ها را محکوم کرد و چنین خواست–رهایی عثمان کاوالا– را به مثابه‌ای مداخله در امور داخلی کشورش تلقی کرد.

آقای کاوالا یکی از حامیان برجسته‌ای جامعه‌ای مدنی و از منتقدان جدی رییس جمهور اردوغان است. وی متهم به راه اندازی ناآرامی‌های مدنی ۲۰۱۳ و تمویل کودتای نافرجام ۲۰۱۶ میلادی به خاطر سرنگونی رییس جمهور اردوغان است

این رهبر جامعه‌ای مدنی از چهار سال به این سو در زندان به سر می برد و همه اتهامات علیه خود را رد کرده است.

درباره سعید مسافر

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*