خانه / افغانستان / دیده‌بان حقوق بشر: طالبان با معلومات از سیستم بايومتریک مخالفان شان را مورد هدف قرار می‌دهد

دیده‌بان حقوق بشر: طالبان با معلومات از سیستم بايومتریک مخالفان شان را مورد هدف قرار می‌دهد

سازمان دیده‌بان حقوق بشر به تازگی گزارش را به نشر رسانیده است که گفته شده حکومت فعلی افغانستان با استفاده از سیستم بابومتریک مخالفان شان را مورد هدف قرار می‌دهند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر امروز چهارشنبه (۱۰حمل)‌ با نشر گزارش پرده از کارهای حکومت سرپرست افغانستان برداشت. در این گزارش آمده است که طالبان با استفاده از سیستم بابومتریک مخالفان شان را در یافت کرده و آنان را مورد هدف قرار می‌دهد.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر تصریح کرده است، معلومات که حکومت سرپرست افغانستان به آن دست یافته است شامل؛ اسم، وظیفه، اثر انگشت،‌ اسکن چشم، عکس،‌ آدرس خانه و نام بسته‌گان افراد می‌باشد.
این سازمان هشدار داده است که طالبان می‌تواند با استفاده از این دیتا مخالفان شان را شناسایی کرده و مورد هدف قرار دهند. این سازمان نگران جان هزاران شهروند در این کشور شده است.
یک قومندان نظامی پیشین حکومت به دیده‌بان حقوق بشر گفته است، زمانی که از سوی طالبان بازداشت شده بود اثر انگشت او را گرفته و چشم‌اش را اسکن کرده بود.
وی افزود که آنان اقرار کردند که اثر انگشت را گرفته است و علاوه کردند که این کار به دلیل شناسی نظامیان پیشین است. این نظامی پیشین گفته است که طالبان می‌توانستند که اثر انگشت را تایید کنند و مرا بکشند. او خود را خوش چانس دانسته گفته است که طالبان بنابر دلایل نتوانستند هویت‌ام را تشخیص دهند.
از سوی دیگر این سازمان گفته است در جریان تحقیق شش سیستم بایومتریک را در افغانستان مورد بررسی قرار داده است، سیستم بایومتریک وزارت دفاع امریکا، سیستم بایومتریک ملی افغانستان( تذکره الکترونیک)، سیستم بایومتریک پولیس و اعضای اردوی ملی، سیستم بایومتریک پرداخت معاش پولیس و اعضای اردوی ملی، ‌سیستم بایومتریک پرداخت معاش امنیت ملی و سیستم بایومتریک دادگاه عالی حکومت پیشین افغانستان.
این نگرانی در حالی مطرح می‌شود که با سقوط نظام جمهوریت و روی کار آمدن امارت اسلامی نهادهای ملی و بین‌المللی همواره نگرانی خود را در مورد بازداشت ها و شکنجه‌های خود سرانه حکومت امارت اسلامی ابراز کرده است .

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*