خانه / افغانستان / دیدبان شفافیت:استخدام څارنوالان باید به گونه شفاف صورت گیرد
خبرگزاری رویداد:دید بان شفافیت:استخدام څارنوالان باید به گونه شفاف صورت گیرد

دیدبان شفافیت:استخدام څارنوالان باید به گونه شفاف صورت گیرد

چهارشنبه8اسد1399:

سازمان دید بان شفافیت از اداره لوی څارنوالی میخواهد که این اداره باید بخاطر مبارزه با فساد در بخش منابع بشری این نهاد، کمیسون خدمات څارنوالی را تاسیس کند.

این اداره میگوید که در حال حاضر میکانیزم مناسب،موثر ،حساب ده و کارا بخاطر استخدام څارنوالان وجود ندارد ،در مسوده ای که توسط دید بان شفایت به نشر رسید ه است یک مدل بدیل و کارا را درمطابقت با معیار های بین المللی پیشنهاد کرده است.

سید اکرم افضلی رییس اجرایی دیدبان شفایت گفت: “ما از تعدیل قانون تشکیل و صلاحیت لوی څارنوالی به عنوان گامی به جلو استقبال می¬کنیم اما میکانیزم استخدام څارنوالان باید با معیار¬های بین المللی مطابق داشته و تمام چرخه استخدام را در بر بگیرد.» آقای افضلی تاکید کرد که مدل پیشنهادی اداره لوی څارنوالی دارای چند نقص است: «این مدل تمام چرخه استخدام را شامل نمی¬شود و تنها به استخدام څارنوالان جدید محدود است. میکانیزم نظارت از استخدام نیز ناکارا است و حضور تنها یک نماینده جامعه مدنی در دو مرحله از چهار مرحله استخدام از امکان فساد نمی کاهد.”

به گفته دیدبان شفایت اداره لوی څارنوالی در حال حاضر روی تعدیل قانون تشکیل و صلاحیت های لوی څارنوالی کار می کند که ازاین کار به عنوان یک کامی به جلو استقبال  می کند ،اما میکانیزم استخدام څارنوالان باید با معیار های بین المللی مطابقت داشت باشد.

ضیافت الله سعیدی، افسر دادخواهی حاکمیت قانون دیدبان شفافیت، می گوید: «اداره لوی څارنوالی باید کمیسیون خدمات څارنوالی را به منظور مبارزه موفق با فساد ایجاد کند.» چنین کمیسیونی باید عهده دار مسوولیت استخدام څارنوالان جدید و نیز ترفیع، تنزیل درجه، انفکاک و تقاعد څارنوالان بر حال شود. او افزود: «اعضای چنین کمیسیونی از میان قضات و څارنولان بازنشسته و اعضای ارشد و مجرب مشاغل حقوقی انتخاب شوند.»

آقای افضلی در خاتمه افزود که اداره لوی څارنوالی به تغییرات بنیادی بیشتر ضرورت دارد. این تغییرات باید شامل گزینش هر لوی څارنوال آینده از طریق پروسه شفاف، باز و رقابتی و از میان نامزادان توانا و قابل اعتماد صورت گیرد.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*