خانه / اقتصادی / در سال جاری بیش از ۶.۹ هزار تُن ناک در کشور تولید شده است
در سال جاری بیش از ۶.۹ هزار تُن ناک در کشور تولید شده است

در سال جاری بیش از ۶.۹ هزار تُن ناک در کشور تولید شده است

یکشنبه11عقرب1399:

به اساس آماری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری ، ساحه کشت ناک در سطح افغانستان در حدود دو هزار و ۴۷۳ هکتار است. از همین ساحه، در سطح کشور شش هزار و 6.9 متریک تن ناک تولید شده است.

ولایت‌هایی که بیش‌ترین ناک را تولید می‌کنند

هرات:

ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت هرات از افزایش حاصلات ناک در این ولایت خبر می‌دهد.

بشیر احمد آمر امور زراعتی ولایت هرات می‌گوید: «امسال حاصلات ناک در این ولایت ۸ درصد افزایش یافته است.»

آقای احمد افزود که از ۷۸ هکتار باغ ساخته شده در سطح ولایت هرات، ۸۷۴ متریک تن ناک برداشت خواهد شد.

او ادامه داد که ولایت هرات بستر خوب برای رشد درختان ناک است علاقه‌مندی زمین‌داران و باغداران به ناک‌پروری از چند سال به این‌سو زیاد شده و بازار محلی خوب نیز دارد. هر کیلو ناک در بازار‌های محلی به ۶۰ افغانی فروخته می‌شود.

به قول او، بیش‌ترین و ناب‌ترین ناک در ولسوالی‌های گذره، انجیل، اوبه، چشت شریف، پشتون‌زرغون، کرخ، زنده‌جان، شیندند، رباط سنگی، غوریان، ادرسکن و فارسی تولید می‌شود.

قدوس یک تن باغداران ولسوالی چشت شریف است. او می‌گوید که در قسمت میوه ناک در این ولایت کار کم صورت گرفته است اگر وزارت زراعت در قسمت ترویج باغ‌های ناک توجه جدی کند، حاصلات ناک سالانه زیاد می‌شود فعلاً مردم چند تا درخت ناک در باغ خود دارد.

بدخشان

بدخشان در زون شمال‌شرق کشور قرار داشته ، یکی از ولایت‌های کوهستانی و سرسبز است و با تاجیکستان، پاکستان و چین سرحد دارد.

اکثر اهالی بدخشان زراعت‌پیشه و مالدار اند.

سید معین‌الدین رییس زراعت ولایت بدخشان می‌گوید: «در ولایت بدخشان در حدود ۲۷ هکتار باغ ناک ساخته شده است که از همین مقدار در حدود ۷۰۰ متریک تن ناک امسال تولید می‌شود.»

او افزود که نسبت به سال‌های قبل حاصلات ناک در این ولایت کاهش یافته است و دلیل آن سردی بی‌موقع آب‌وهوا گفته شده است.

نام‌دارترین نوع ناک در این ولایت عبارت از یخ‌ناک، چینایی، ایتالیایی، بلخی، خواجه صادقی، نشپاتی و قیام، از شهرت خاصی برخوردار است.

در کنار ناک، توت و چهارمغز، زردآلو، آلوبالو و سیب بدخشان مشهور است. سیب بهارک و چهارمغز سرغیلان از شهرت خوبی برخوردار اند. افزون بر این‌ها، چهارمغز، بادام کوهی، ارچه خنجک، شمشاد و غیره در مناطق کوهستانی بدخشان تولید می‌شود.

ویس‌الدین یک تن باغداران ولسوالی بهارک ولایت بدخشان است. او می‌گوید، «سه جریب باغ دارم خدا را شکر است که کاروبار ما می‌شود. بازار خوب دارد از وزارت زراعت می‌خواهیم در قسمت ترویج بیش‌تر محصول ناک ما را همکار کند.»

عبدالرزاق یک تن از زمین‌داران ولسوالی شهدای بدخشان است. او می‌گوید که حاصلات میوه به خصوص ناک نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است، چون امسال هوای بی‌موقع سرد شد و بخشی از محصولات آنان را خراب کرده است. او می‌گوید، «انتظار ما از وزارت زراعت این است که در قسمت ایجاد سردخانه‌های میوه ما را کمک کند.»

میدان‌وردک

حاصلات ناک در ولایت میدان‌وردک ۱۶ درصد افزایش یافته است

ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت میدان وردک از افزایش حاصل ناک در این ولایت خبر می‌دهد.

ولیداحمد تسل، رییس زراعت ولایت میدان‌وردک می‌گوید:‌ «امسال حاصلات ناک در این ولایت ۱۶ درصد افزایش یافته است. با احداث باغ‌های جدید، سالانه حاصلات ناک در این ولایت افزایش می‌یابد.»

تسل افزود که در میدان‌وردک ساحه کشت ناک ۲۳۶ هکتار است که امسال در حدود دو هزار و ۵۳۷ متریک تن ناک تولید شده است.

باغداران میدان‌وردک سالانه با فروش ناک در حدود ۵۱ میلیون افغانی درآمد دارند.

وردک بستر مناسب برای رشد و کشت میوه‌ی ناک است و در تمام ولسوالی‌های میدان‌وردک این میوه رشد می‌کند.

امسال وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در سطح ولایت میدان وردک ۴۳ هکتار باغات نو ناک احداث کرده است.

نوید یک تن از باغداران ولسوالی نرخ ولایت میدان‌وردک است. او می‌گوید، «خدا را شکر، حاصلات ما سال به سال زیاد می‌شود اما بازارش کم است. خواست ما ایجاد بازار برای محصولات می‌باشد.»

احمدشاه یک تن از زمین‌داران ولسوالی چک میدان‌وردک است. او می‌گوید: «پنج جریب باغ دارم انواع و اقسام میوه دارد، نسبت به ناک، سیب زیاد است، اما ناک هم خوب نتیجه داده است.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*