خانه / افغانستان / داکتر افغان در بریتانیا دومین اختراعش را برای درمان سرطان ثبت کرد

داکتر افغان در بریتانیا دومین اختراعش را برای درمان سرطان ثبت کرد

شکردخت جعفری، مخترع افغان در بریتانیا می‌گوید دومین اختراع خود را به عنوان اندازه گیری سه بعدی دوز اشعه برای درمان سرطان در اتحادیه اروپا به ثبت رسانده است.

خانم جعفری گفته که این اختراع سیستم سه بعدی دوزسنجی است که در داخل بدن مریض سرطانی قرار داده می‌شود، وقتی بیمار تحت درمان رادیوتراپی قرار می‌گیرد، مقدار دقیق تشعشع دریافتی بدن بیمار را ثبت می‌کند و داکتران معالج با خوانش آن، سنجش میزان اشعه دریافتی بدن بیمار را در می‌یابند. 

به نقل از بی بی سی، خانم جعفری در مورد اهمیت این اختراع تازه گفت که در حال حاضر بین 10 تا 25 درصد بیمارانی که پرتو درمانی می‌شوند، درمان شان به خاطر دقیق نبودن میزان اشعه دریافتی موفق‌ نیست که این دستگاه میزان خطا را به نصف کاهش می‌دهد.

خانم جعفری افزود که این دستگاه در شفاخانه هایی امتحان شده است از جمله در تهران بر روی 35 بیمار استفاده کردیم و در بریتانیا نیز در شفاخانه کوینز الکساندرا روی 30 بیمار امتحان شده‌است.

خانم جعفری متولد ولسوالی سنگتخت ولایت دایکندی در مرکز افغانستان است. او درجه لیسانس خود را از دانشگاه علوم پزشکی تبریز ایران در سال 1379 گرفت. خانم جعفری در سال 1389 با بورسیه سازمان بین‌المللی انرژی اتمی افغانستان برای گذراندن دوره کارشناسی ارشد در رشته فزیک پزشکی وارد دانشگاه ساری بریتانیا شد دوره دکتری خود را در مرکز فزیک هسته‌ای و تشعشع دانشگاه ساری بریتانیا گذراند. 

شکردخت در سال 2016 برنده جایزه زنان در نوآوری در بریتانیا شد. این رقابت توسط “نهاد نوآوری بریتانیا” (Innovate UK’s infocus awards)  راه اندازی شده و هدف آن حمایت از زنانی است که می‌تواند الگو و الهام‌بخش سایر زنان باشند.

این در حالی است که خانم جعفری دو سال پیش نیز اختراع دستگاه دوز سنج ثبت تششعات برای درمان سرطان را در بریتانیا ثبت کرده بود. با استفاده از این دوزسنج که با استفاده از مهره‌های ساده شیشه‌ای ساخته، می‌توان میزان اشعه‌ای را که بیماران سرطانی در زمان رادیوتراپی دریافت می‌کنند، با دقت بسیار بالا و در بازه زمانی مناسب اندازه‌گیری کرد.

درباره سعید مسافر

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*