خانه / افغانستان / خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان؛ کاخ سفید حکومت ترامپ را مقصر اصلی خروج آشفته آمریکا از افغانستان دانست
In this Aug. 20, 2021, photo provided by the U.S. Marine Corps, a Marine assigned to the 24th Marine Expeditionary Unit carries a girl at a gate to Hamid Karzai International Airport in Kabul, Afghanistan. (1st Lt. Mark Andries/U.S. Marine Corps via AP)

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان؛ کاخ سفید حکومت ترامپ را مقصر اصلی خروج آشفته آمریکا از افغانستان دانست

دولت جو بایدن، با انتشارخلاصه‌ای از چندین گزارش محرمانه درباره خروج پر آشوب نیروهای آمریکایی در سال 2021 از افغانستان، مدعی شد که عدم برنامه‌ریزی دولت دونالد ترامپ برای خروج از افغانستان منجر به این هرج و مرج شد.

براساس خلاصه این گزارش، مقام‌های دولت جو بایدن بخش عمده ناکامی‌ها در عملیات خروج از افغانستان را متوجه دولت قبلی امریکا، یعنی دونالد ترامپ دانسته‌ و او را متهم کرده‌اند که توافقی شتابزده را با سران ا.ا.ا امضا کرد.

شورای امنیت ملی کاخ سفید در این زمینه گفت، هیچ چیزی نمی‌توانست «مسیر خروج» نیروهای آمریکایی را تغییر دهد و «رئیس‌جمهوری با اعزام نسل دیگری از آمریکایی‌ها برای وارد شدن به جنگی که برای آمریکا می‌بایست مدت‌ها پیش تمام شده بود، مخالفت کرد.»

کاخ سفید از تصمیم جو بایدن رئیس جمهور کنونی  برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان دفاع کرده و گفته که آقای بایدن به‌خاطر تصمیم‌هایی که حکومت قبلی، به‌شمول توافق صلح با طالبان دچار «مجبوریت شدید» شده‌بود.

این گزارش افزود: «پس از گذشت بیش از 20 سال و صرف هزینه‌ای بیش از 2 تریلیون دلاری و ایجاد ارتشی 300 هزار نفره در افغانستان، سرعت و سهولت طالبان در تسلط به افغانستان نشان داد که هیچ سناریویی – به جز حضور دائم و گستره آمریکا – وجود نداشت که می‌توانست این مسیر را تغییر دهد.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین امریکا، در واکنش به این گزارش، کاخ سفید را به «بازی پخش اطلاعات نادرست» متهم کرده‌است.

در جریان عملیات تخلیه شهروندان خارجی و افغان‌هایی که نیروهای بین المللی همکاری کردند بیش از ۱۲۰ هزار نفر از میدان هوایی کابل تخلیه شدند.

در حمله انتحاری که در روزهای پایانی عملیات تخلیه در ورودی میدان هوایی روی داد نزدیک به ۲۰۰ شهروند افغانستان و ۱۳ سرباز امریکایی کشته شدند.

چین: با روسیه و هند قدرت‌های فعلی جهان هستیم

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*