خانه / افغانستان / خانه آزادی بیان خواهان حرمت به آزادی بیان از سوی امارت اسلامی شده است

خانه آزادی بیان خواهان حرمت به آزادی بیان از سوی امارت اسلامی شده است

خانه آزادی بیان افغانستان از حکومت خواسته است تا مطابق قانون دسترسی به اطلاعات، قانون رسانه‌های همگانی و میتاق بین‌المللی، حریم رسانه‌های همگانی و حق آزادی بیان مردم افغانستان را مورد احترام قرار دهد.
خانه آزادی بیان امروز چهارشنبه (۳۱حمل) با نشر اعلامیه در رشته توییتی اعلام کرده است که این نهاد هر نوع فشار، تهدید، بازداشت و شکنجه‌ی خبرنگاران را در تضاد با ارزش‌های بشری می‌داند و از حکومت امارت اسلامی خواسته است که به با در نظر داشت قانون رسانه‌های همگانی و قانون دسترسی به اطلاعات، آزادی بیان را خاموش نساخته و گردش آزاد اطلاعات را تضمین کنند.
در این اعلامیه آمده است که در سه روز گذشته دو خبرنگار توسط طالبان مورد بازداشت و شکنجه قرار گرفته است این اعلامیه تاکید کرده است که تنها به تاریخ ۲۸ حمل محب جلیلی، گوینده‌ی پیشین آریانانیوز را بازداشت و شکنجه فزیکی نمودند. به گفته خانه آزادی بیان تنها یک روز پس از آن اتفاق، علی رضا شهیر، خبرنگار تلویزیون راه فردا در جریان پوشش خبری حمله‌ی انتحاری بر مکتب عبدالرحیم شهید بازداشت و شکنجه نمودند.
از سوی دیگر در این اعلامیه گفته شده است که حکومت با اعمال فشار بر رسانه‌ها، تهدید، بازداشت و شکنجه خبرنگاران و اهل رسانه‌ها به صورت علنی قانون دسترسی به اطلاعات و رسانه‌های همگانی را که خود قانون نافذ اعلان کرده اند، نقض می‌کند.
این اعلامیه تاکید کرده است که از زمان به قدرت رسیدن طالبان در ۱۵ آگست ۲۰۲۱ تاکنون رسانه‌ها و آزادی‌بیان با تهدید و فشار شدید روبرو شده اند.
در ادامه این اعلامیه ذکر شده است که در این مدت بالاتر از ۸۰ خبرنگار و کارمند رسانه بازداشت، شکنجه و تهدید شده و یا حداقل ۶۴۰۰ خبرنگار و کارمند رسانه کار خود را از دست داده و بیش از ۲۳۰ رسانه در کشور بسته شده اند.
خانه آزادی‌بیان مدعی شده است که امارت اسلامی تاکنون به هیج کدام از این موارد پاسخگو نبوده و تغییر مثبت در برخورد شان با خبرنگاران و آزادی‌بیان نیامده است .
در همین حال خانه آزادی‌بیان از نهادهای بین‌المللی حامی رسانه‌ها، نمایندگی سازمان ملل‌متحد در افغانستان، نمایندگی اتحادیه اروپا می‌خواهد تا رسانه‌ها و خبرنگاران را از یاد نبرده و تاکید کردند از هر وسیله ممکن بر طالبان فشار بیاورند تا به آزادی‌بیان به عنوان یکی از حقوق بنیادین بشری و یکی از دست آوردهای مردم افغانستان حرمت قایل شده و از نقض حقوق بشری دست بردارند.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*