خانه / افغانستان / تولید ۵۰۰متریک تن عسل در ننگرهار

تولید ۵۰۰متریک تن عسل در ننگرهار

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری کشور می‌گوید  که در جریان سال جاری خورشیدی، ۵۰۰ متریک تن عسل در ولایت ننگرهار تولید شده است.

این وزارت در اعلامیه‌ای که امروز(۳حوت)‎ نشر کرده گفته که ولات ننگرهار به دلیل داشتن آب‌وهوای مناسب و گل‌های مختلف، در قسمت تولید عسل در میان ۳۴ ولایت کشور پیش‌تاز است.

در اعلامیه‌ای آمده است که نزدیک به ۶۰۰ فارم کوچک و بزرگ پرورش زنبور عسل در این ولایت وجود دارد که بین ۳۵ تا ۴۰ هزار خانواده‌ی زنبور در آن پرورش داده می‌شود.

مسوولان ریاست زراعت و مالداری این ولایت می‌گویند که در فارم‌های زنبورداری ننگرهار بین ۲۲ الی ۳۰ نوع زنبور عسل وجود دارد.

به گفته‌ی آنان، برای نزدیک به دوهزار نفر به‌شمول زنان و مردان در فارم‌های زنبورداری زمینه‌ی کار فراهم شده است.

از سوی هم، وزارت زراعت، آبیاری و مالداری گفته است که به‌خاطر حمایت از زنبورداران و گسترش کار آنان، یک لابراتوار تشخیص کیفیت عسل نیز در ننگرهار ساخته شده است.

تولید و طی مراحل معیاری عسل و گسترش صنعت پرورش زنبور عسل از اهداف دیگر ایجاد این لابراتوار گفته شده است.

براساس معلومات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، عسلی که در ولایت‌های ننگرهار، بدخشان، تخار، بلخ، هلمند، پنجشیر، پروان، کاپیسا، غزنی و هرات تولید می‌شود، به ترتیب، مشهورترین عسل در کشور است.

به گفته‌ی این وزارت، یک کیلوگرام عسل در بازارهای محلی ننگرهار بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ افغانی قیمت دارد و عسل این ولایت برای فروش به کابل و ولایات دیگر عرضه می‌شود.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*