خانه / افغانستان / تحصیل دختران در پوهنتون های دولتی و خصوصی به تعلیق درآمد  

تحصیل دختران در پوهنتون های دولتی و خصوصی به تعلیق درآمد  

وزارت تحصیلات عالی حکومت سرپرست به تمام پوهنتون‌های دولتی و خصوصی در افغانستان دستور داده است که تحصیل زنان و دختران را متوقف کنند.

ضیاالله هاشمی، سخنگوی‌ وزارت تحصیلات عالی حکومت سرپرست، سه‌شنبه‌شب، ۲۹ قوس، تأیید کرده است که تا امر بعدی درب دانشگاه‌ها و‌ موسسات تحصیلات عالی به روی دختران مسدود می‌ماند.

در مکتوبی که از آدرس وزارت تحصیلات عالی حکومت سرپرست عنوانی پوهنتون‌های “دولتی و خصوصی” صادر شده، آمده است که بر اساس فیصلۀ کابینه تحصیل اناث تا امری ثانی معطل شده است.

این در حالیست که پس از روی کار آمدن دوباره امارت اسلامی، دختران بالاتر از صنف ششم نیز از رفتن به مکاتب منع شدند و در در پی این تصمیم واکنش های گسترده داخلی و جهانی را همراه داشت.

تنها ساعتی بعد از انتشار دستور وزارت تحصیلات در مورد ممنوع کردن تحصیل دختران، سازمان دیدبان حقوق بشر طی بیانیه‌ای آن را «شرم‌آور» و ناقض حق تحصیل دختران افغانستان خواند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در توییتر این تصمیم حکومت سرپرست را محکوم کرده و گفته: «آمریکا تصمیم غیرقابل دفاع در ممنوع کردن دانشگاه‌ها برای زنان و بسته نگه‌داشتن مکاتب به روی دختران را محکوم می‌کند؛ زنانی که به دنبال برخورداری از حقوق بنیادین خود هستند».

در واکنشی دیگر، هوگو شورتر، کاردار سفارت بریتانیا برای افغانستان گفته کشورش قویا این تصمیم را محکوم می‌کند و باور دارد که چنین اقدامتی چشم‌انداز اقتصادی و ثبات افغانستان را با مخاطره جدی روبرو می‌کند.

طریق محمد احمد، مدیرکل خاورمیانه و سازمان ملل وزارت خارجه بریتانیا هم در اظهاراتی مشابه ضمن محکوم کردن این تصمیم گفته از نظر او هیچ «مبانی مذهبی و اخلاقی» برای چنین تصمیمی وجود ندارد.

همزمان ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور افغانستان هم در توییتر ضمن محکوم کردن این حکم از حکومت سرپرست خواسته که فورا از تصمیم خود عقب‌نشینی کند.

#رویدادنیوز

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*