خانه / فرهنگی و اجتماعی / با وجود مخالفت فرهنگیان کشور؛ شاروالی کابل سینما پارک را تخریب کرد

با وجود مخالفت فرهنگیان کشور؛ شاروالی کابل سینما پارک را تخریب کرد

سه شنبه20عقرب1399:

باوجود تلاش و درخواست شمار زیادی از هنرمندان و تقاضای علنی وزارت اطلاعات و فرهنگ از معاون اول ریاست جمهوری و شاروالی کابل برای حفظ «سینما پارک»، شاروالی کابل دیشب ساختمان این سینما را تخریب کرد.

صحرا کریمی، رییس افغان‌فیلم، شامگاه دیروز ۱۹ عقرب به رسم اعتراض و برای جلوگیری از تخریب این بنای فرهنگی که نزدیک به هفتاد سال قدمت دارد داخل ساختمان سینما پارک رفت اما نتوانست مانع تخریب آن شود. او در توییتی اعلام کرد: «مرا به زور پلیس با فرمان امرالله صالح از داخل سینما بیرون کردند، بر من حمله کردند و سینما را ویران کردند».

وزارت اطلاعات و فرهنگ روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای، سینما پارک را یکی از میراث‌های مهم فرهنگی، هنری و تاریخی این کشور عنوان کرد و گفت، «تخریب آن به هیچ وجه مورد پذیرش افکار عمومی و شهروندان نیست».

فرهاد دریا، هنرمند و آوازخوان معروف افغانستان که در نامه‌ای سرگشاده به امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری گفته بود، تخریب ساختمان «سینما پارک» با تخریب بودای بامیان توسط گروه طالبان هیچ تفاوتی ندارد، در نامه‌ای دیگری به امرالله صالح، از نامه‌ای نخست خود عذرخواهی کرد و نوشت، «نوستالژی ما سینمای پارک و سینماهای پارک نیست؛ صدها سینما قربان سرتان! حتا بودای بلند قامت هم نوستالژی ما نبود! قربان سر آن دیگران! نوستالژی ما گریه‌های است که یک عمر در گلوی «صحرا»ها تلنبار شده‌اند … نوستالژی ما هویتی است که برادران هم‌خون، تلاش دارند آن را از ما بگیرند!»

امرالله صالح در پاسخ به فعالان فرهنگی افغانستان نوشت، «پارک شهرنو (جای که سینما پارک موقعیت دارد) در سال آینده محل تجمع خانواده‌ها خواهد بود».

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*