خانه / افغانستان / بانک مرکزی: ارزش پول افغانی در برابر دالر امریکایی ۱۷.۲۵ درصد افزایش یافته است

بانک مرکزی: ارزش پول افغانی در برابر دالر امریکایی ۱۷.۲۵ درصد افزایش یافته است

مسئولان بانک مرکزی می‌گویند که در یک سال گذشته، این بانک با اجرای سیاست‌های پولی مؤثر، موفق به حفظ ارزش افغانی در برابر ارزهای خارجی شده و ارزش افغانی در برابر دالر امریکایی ۱۷.۲۵ درصد افزایش یافته است.

مسئولان بانک مرکزی امروز (پنج‌شنبه، ۱۵ سنبله) در یک نشست خبری در کابل گفتند که این بانک محدودیت‌های سپرده‌گذاری را برای مشتریان افزایش داده است.

براساس آمار این بانک، در حساب‌های افغانی، محدودیت سپرده‌ها در هفته از ۷۰ هزار به ۱۵۰ هزار و در ماه از ۲۵۰ هزار به ۵۰۰ هزار افغانی افزایش یافته است. همچنین در حساب‌های دالری، این محدودیت‌ها در هفته از هزار دالر امریکایی به دو هزار دالر و در ماه از سه هزار دالر به شش هزار دالر افزایش یافته است.

احمدجواد سداد، رئیس سیاست پولی بانک مرکزی افزود که در راستای بهبود وضعیت پولی، این بانک در یک سال گذشته مبلغ هفت میلیارد و ۱۸۶ میلیون و ۵۴۴ هزار افغانی از بانک نوت‌های مندرس را جمع‌آوری و سوزانده و به جای آن بانک نوت‌های جدید را به بازار تزریق کرده است.

در ادامه، مسئولان بانک مرکزی گفتند که در یک سال اخیر، ۱۴۹ جواز برای صرافی‌ها و شرکت‌های خدمات پولی صادر شده که مجموع صدور جوازها به یک هزار و ۷۸۰ می‌رسد. آنان افزودند که در عین حال، استراتژی ملی استفاده از پول الکترونیکی تدوین شده و در این راستا پنج مؤسسه پول الکترونیکی، جواز فعالیت دریافت کرده‌اند.

درباره Eltaf Amiri

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*