خانه / افغانستان / ایالات متحده طیاره‌های ارتش پیشین افغانستان را واگذار ازبکستان و تاجکستان می‌کند

ایالات متحده طیاره‌های ارتش پیشین افغانستان را واگذار ازبکستان و تاجکستان می‌کند

روزنامه پولیتیکو امریکایی گزارش داده است که دولت بایدن در یک تصمیم تازه می‌خواهد که دست کم ۴۶ طیاره نظامی ارتش پیشین افغانستان را واگذار تاجکستان و ازبکستان کند.
پولیتیکو دیروز دوشنبه (۲۸ سنبله) با نشر گزارش بیان کرده است، که رییس جمهور امریکا می‌خواهد ۴۶ طیاره نظامی ارتش پیشین افغانستان را که پس از سقوط نظام جمهوریت در ۱۵ آکست سال گذشته که توسط شماری از پیلوتان به ازبکستان و تاجکستان منتقل گردید واگذار این کشورها کند.
این روزنامه به نقل از دو منبع آگاه گزارش داده است که ایالات متحده در حال مذاکره با ازبکستان و تاجکستان است. در گزارش آمده است که طالبان بارها اصرار داشتند که این طیاره های نظامی مربوط افغانستان است و خواستار باز پس‌گیری آنها شدند. به گفته این روزنامه، مقامات ازبکستان تاکید کردند که آنها دارایی های امریکاست و به هیچ وجه به افغانستان باز گردانیده نمی‌شوند.
پولیتیکو تصریح نمود، که در عوض ایالات متحده از ازبکستان و تاجکستان خواسته تا در همکاری ضد تروریستی سهیم باشند.
از سوی دیگر به گفته یک مقام ارشد وزارت دفاع ایالات متحده، مقامات امریکایی در حال برنامه‌ریزی برای ارزیابی این طیاره‌ها است.
این مقام ارشد امریکا در ادامه خاطر نشان کرد، که هدف توافق با ازبکستان و تاجکستان مبارزه با تروریسم است.
این تصمیم را ایالات متحده در حالی اتخاذ نموده که سرپرست وزارت دفاع کشور در یک نشست تاکید کرده بود که طیاره‌های نظامی که اکنون در ازبکستان و تاجکستان است دارای و ملکیت اصلی مردم افغانستان است. او افزود، در قسمت باز پس‌گیری آن حکومت افغانستان از هیچ گونه تلاش دریغ نخواهد ورزید.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*