خانه / افغانستان / اوچا: کمبود بودجه منجر به قطع کمک‌ها به میلیون‌ها افغان نیازمند شده است
کمک های بشردوستانه
کمک های بشردوستانه

اوچا: کمبود بودجه منجر به قطع کمک‌ها به میلیون‌ها افغان نیازمند شده است

اداره هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) گفته است که تنها ۲۲.۸ درصد از بودجه درخواستی را برای ارایه کمک‌های بشری به نیازمندان افغان در سال ۲۰۲۴ از جامعه جهانی دریافت کرده که این کمبود منجر به قطع کمک‌ها به میلیون‌ها افغان نیازمند شده است.

اوچا در گزارشی که روز دوشنبه (۱۱ سرطان) در شبکه اجتماعی ایکس نشر کرد، گفت که به دلیل کمبود بودجه، خدمات صحی برای سه میلیون افغان و کمک‌های غذایی برای ۵.۲ میلیون نفر دیگر قطع شده است.

این اداره ملل متحد گفته است: “کمبود بودجه سه میلیون افغان را از کمک های صحی اولیه محروم کرده است و خدمات تغذیه برای یک میلیون و ۳۰۰هزار کودک زیر پنج سال و ۴۷۰هزار زن باردار و مادران شیرده متوقف شده است”.

بر بنیاد گزارش، کمبود بودجه سبب شده که روند امدادرسانی به ۲۳۴هزار نفر که هزاران زلزله‌زدۀ ولایت هرات و سیلاب‌زدگان اخیر نیز شامل آنان اند، در زمینه خدمات صحی و درمان اسهال، کولرا و سایر بیماری‌ها و نیز سرپناه درازمدت با کمبود منابع مالی مواجه شود.

ملل متحد درسال ۲۰۲۴، از جامعه جهانی خواسته است تا برای فراهم‌کردن کمک‌های بشری به حدود ۲۴ میلیون افغان نیازمند، ۳.۰۶ میلیارد دالر بودجه تامین کند.

اما اداره هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد گفته است که از این بودجه درخواستی تا اکنون ۶۹۶ میلیون دالر که ۲۲.۸ درصد بودجه مورد نیاز را تشکیل می‌دهد، تامین شده و در حال حاضر برنامه پاسخگویی به نیازهای بشری در افغانستان ۲.۴۵ میلیارد دالر بودجه کمبود دارد.

گزارش اوچا نشان می‌دهد که به دلیل کمبود بودجه، بیش از ۱۸۰ مرکز صحی در مناطق دورافتاده افغانستان که به ۲.۱ میلیون نفر خدمات صحی ارایه می‌کرد، بسته شده است. علاوه بر این کمک‌های غذایی که قبلاً به ۶.۴ میلیون نیازمند توزیع می‌شد، اکنون به ۱.۲ میلیون کاهش یافته و حدود ۵.۳ میلیون نیازمند دیگر از کمک‌های غذایی محروم شده اند.

درباره Saima Kakar

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*