خانه / منطقه وجهان / انتخابات ترکیه؛ سرنوشت اردوغان در دور دوم مشخص می‌شود

انتخابات ترکیه؛ سرنوشت اردوغان در دور دوم مشخص می‌شود

شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به پایان رسید و رجب طیب اردوغان و قلیچدار اوغلو با کسب بیشترین آرای انتخاباتی به دور دوم رفتند.

دقایقی قبل شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه رسمآ به پایان رسید. رحب طیب اردوغان توانست ۴۹.۳۵ درصد آرا را کسب کند و کمال قلیچدار اوغلو هم با کسب ۴۵ درصد آرا نفر دوم شد. اما چون هیچکدام از دو نامزد اصلی نیمی از آرا را کسب نکردند انتخابات به دور دوم رفت.

بربنیاد گزارش رسانه های ترکی، تا این لحظه اردوغان با داشتن ۴۹.۳۴ درصد آرا در صدر جدول انتخابات قرار دارد و پس از او قلیچدار اوغلو با ۴۴.۹۹ درصد آرا نفر دوم است. اما همچنان هیچ‌کدام از دو رقیب انتخاباتی نتوانسته‌اند نیمی از آرا را کسب کنند.

این در حالی است که شب گذشته اردوغان در جمع هواداران خود اعلام کرد با اختلاف از دیگر رقبای خود پیشی گرفته است و حتی اگر انتخابات به دور دوم هم کشیده شود، او پیروز می‌شود.

قلیچدار اوغلو، رقیب اصلی اردوغان نیز پس از پایان یافتن شمارش آرا، پیشروی دوربین رسانه ها ظاهر شده و اعلام کرد که هیچ کسی حق ندارد تا اعلام شدن نتایج نهایی خود را برنده اعلام کند.

اردوغان با فاصله کمی از رقیب خود در رتبه نخست ایستاده است. اما با توجه به اینکه هیچ‌کدام از دو نامزد اصلی نتوانسته‌اند حداکثر و نیمی از آرا را کسب کنند، انتخابات احتمالا به دور دوم کشیده می‌شود.

اما طرفداران رجب طیب اردوغان معتقدند که آرای باقیمانده شرایط را به نفع اردوغان تغییر می‌دهد و این نامزد انتخاباتی می‌تواند همچنان رئیس جمهور ترکیه بماند.

گفتنی است که دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه دو هفته بعد یعنی ۲۸ می (۷ جوزا) برگزار خواهد شد.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*