خانه / افغانستان / امریکا: شماری از اعضای شبکه حقانی از حضور الظواهری در کابل آگاه بودند

امریکا: شماری از اعضای شبکه حقانی از حضور الظواهری در کابل آگاه بودند

پس از کشته شدن ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده در کابل، مقامات ایالات متحده امريکا مدعی شده اند که شماری اعضای شبکه حقانی از حضور الظواهری در کابل با خبر بودند.
جک سولیوان، مشارو امنیت ملی امریکا در گفت‌وگو با تلویزیون PBS گفته است که برخی اعضای مهم شبکه حقانی از موجودیت رهبر شبکه القاعده در کابل اطلاع داشتند و به همین اساس به نظر امریکا، طالبان توافق‌نامه دوحه را نقض کرده است.
وی افزود، کشته شدن الظواهری توسط مقامات امریکایی به دستور جوبایدن پیام واضح را به تروریست‌ها به شمول طالبان می‌دهد که مکان امن نخواهند داشت، اگر از افغانستان برای انجام حملات تروریستی استفاده گردد و اگر در تضاد با منافع امریکا باشد ایالات متحده آرام نخواهد بود.
سولیوان در ادامه تصریح کرد ، که حمله امریکا بر الظواهری نشاندهنده این است که نسبت به هر زمان دیگر برای منافع خود از هوشیاری کار خواهد گرفت.
سولیوان در مورد پاسخ این پرسش که آیا شبکه حقانی جدا از گروه طالبان است؟ در حالی که سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله در حکومت فعلی به رهبری طالبان است، افزود؛ که در حال حاضر تمامی طالبان به اساس یک حکومت واحد به پیش می‌رود و از همین رو شاید برخی از اعضای مهم دیگر طالبان از موجودیت الظواهری در کابل آگاه نبودند.
او خاطر نشان کرد، که در حال حاضر این مسلهٔ در کابل به گونه‌ی تدریجی آشکار می‌شود و شبکه حقانی باید به طالبان دیگر واضح سازد که چرا الظواهری را در کابل جا داده بود؟
مشاور امنیت ملی امریکا در ادامه افزود، که طالبان باید تعهدات را که کرده باید پابند آن باشد و امریکا به جای گفتار شان عمل آنان را ارزیابی و بخاطر حفظ منافع خود به اساس ارزیابی‌های انجام شده تصمیم خواهد گرفت.
وی اشاره به کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان گفت که ایالات متحده در حال حاضر از وضعیت بشری در افغانستان آگاه است و تاکید کرد که امریکا به کمک هایش به مردم افغانستان همچنان ادامه می‌دهد.
سولیوان بیان کرد که ایالات متحده بیش از هر کس دیگر به افغان‌ها کمک‌های بشردوستانه را فراهم کرده است و یکی از امداد رسان بزرگ کمک‌های بشردوستانه در افغانستان است.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*