خانه / افغانستان / امرالله صالح:مردم در مناطق تحت کنترول طالبان زنده هستند اما زندگی ندارند
طالبان رهاشده از زندان هسته تروردرکابل ایجاد کرده اند

امرالله صالح:مردم در مناطق تحت کنترول طالبان زنده هستند اما زندگی ندارند

چهارشنبه2میزان1399:

امرالله صالح معاون اول رئیس‌جمهوری افغانستان امروزچهارشنبه (2میزان)در واکنش به اظهارات گروه طالبان اعلام کرد، در حال حاضر در ولسوالی‌های زیر سیطره طالب، مردم زنده هستند اما زندگی ندارند.

صالح در صفحه رسمی فیسبوک‌اش نوشت: «طالبان حقایق تلخ و دردناک کنونی و تاریخی را که جامعه در ذهن و سینه‌اش از ظلم و جهل این گروه دارد و من آنرا تنها بیان کردم رد و تکذیب کرده اند.»

وی اضافه کرد: «صدها عنوان کتاب – ده‌ها هزار عنوان مقاله و هزاران رساله در مورد ظلم و تاریک اندیشی این گروه تا اکنون نوشته شده است. آیا طالب می‌تواند یک رساله را آدرس دهد که در آن از به اصطلاح اداره طالب سخن مثبت گفته شده باشد؟ طالب همیشه مسئله تأمین امنیت را در کابل در دهه نود از دستاوردهای شامخ خود می‌داند.»

امرالله صالح علاوه کرد: «آیا می‌دانید در دروان طالب نفوس کابل کمتر از پنج لک نفر بود و اکنون نزدیک به هفت میلیون است.

قیمت خانه و جایداد در شهر نو(کابل) در زمان طالب در حدود بیست هزار دالر بود زیرا جامعه امید را از دست داده بود و فکر می‌کرد جایدادش را بفروشد و خودش را از دوزخ ساخته دست طالبان بیرون کند. اکنون ارزان‌ترین خانه در شهرنو(کابل) یک میلیون دالر است.»

همچنان امرالله صالح دوشنبه 21 سپتامبر 2020 نیز در مراسم تجلیل از روز جهانی صلح در کابل گفته بود، در دوره حاکمیت گروه طالبان در این کشور ده‌ها هزار دختر به نکاح اجباری درآمدند.

اما گروه طالبان در واکنش به این اظهارات امرالله صالح با نشر اعلامیه‌ای صحبت‌های وی را «غیرمسئولانه برنامه‌ریزی شده و بر ضد روند صلح» خواندند.

شایان ذکر است که این اظهارات معاون اول رئیس‌جمهوری افغانستان در مورد گروه طالبان و واکنش این گروه به گفته‌های صالح در شرایطی صورت گرفته که در این روزها روند مذاکرات صلح میان دولت کابل و طالبان در دوحه قطر ادامه دارد.

بیشتر کشورهای جهان از جمله پادشاهی عربی سعودی و آمریکا و همچنان سازمان ملل متحد، ناتو و اتحادیه اروپا از روند مذاکرات صلح افغانستان اعلام حمایت کرده اند.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*