خانه / منطقه و جهان / الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان:ارمنستان سند تسلیمی را امضا کرد
الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان:ارمنستان سند تسلیمی را امضا کرد

الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان:ارمنستان سند تسلیمی را امضا کرد

سه شنبه 20عقرب1399:

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، صبح روز سه شنبه 10 نوامبر در یک سخنرانی که از تلویزیون این کشور پخش شد، گفت توافق نامه ای که کشورش با ارمنستان با میانجیگری روسیه برای آتش بس در منطقه قره باغ منعقد کرد، «سند تسلیم» ارمنستان است که ایروان پس از 6 هفته جنگ مجبور به امضای آن شد.

علی‌اف سخنان خود گفت:«بلاخره نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان را مجبور به امضای توافقنامه کردیم .این «سند تسلیم» ارمنستان است.
او اظهار داشت :«گفتم كه ما آنها را از خاک‌مان اخراج خواهیم كرد و این كار را كردیم».

در متن توافقنامه ارمنستان قبول کرد که از همه مناطقی که طی درگیری‌های گذشته تصرف کرده بود تا 10 روز دیگر، یعنی بیستم نوامبر، عقب‌نشینی کند.

همچنین قرار شده 1960 نیروی صلح‌بان روسیه در مرزهای محل درگیری میان دو کشور مستقر شوند. این نیروها بر روند آتش‌بس نظارت خواهند کرد.

الهام علی‌اف، در سخنان خود گفت که نیروهای ارتش ترکیه هم در ماموریت صلح‌بانی شرکت خواهند کرد.

در این توافق‌نامه علاوه بر زمان بندی خروج نیروهای ارمنستان و مسیر خروج آنها، آمده «دو طرف ظرف مدت سه سال برای احداث یک مسیر ترافیکی در امتداد دالان لاچین که خانکندی و ارمنستان را مرتبط می‌کند» اقدام خواهند کرد.

همچنین دو کشور توافق کرده‌اند که بازگشت آوارگان و پناهندگان داخلی به خاک قره‌باغ و مناطق جوار آن تحت کنترل کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد صورت گیرد.

در توافقنامه مذکور مقرر شده که ارمنستان منطقه کلبجر را تا 15 نوامبر جاری و منطقه لاچین را تا اول دسامبر با استفاده از مسیر عبوری لاچین به عرض 5 کیلومتر که منطقه اتصال میان قره باغ با ارمنستان است را ترک کند.

همزمان کاخ کرملین هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که ولادیمیر پوتین و الهام علی‌اف و پاشینیان بیانیه‌ای مشترکی را درباره آتش بس در منطقه قره باغ امضا کردند.

ولادیمیر پوتین در سخنانی گفت که طبق بیانیه مشترک، نیروهای حافظ صلح در منطقه قره‌باغ کوهستانی مستقر خواهند شد و آتش‌بس جدید، شرایط لازم برای حل بلندمدت بحران قره‌ باغ را فراهم خواهد آورد.

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که آتش بس جدید از بامداد امروز سه شنبه 10 نوامبر به وقت مسکو وارد مرحله اجرا شده است.

درگیری‌های نظامی میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ماه سپتامبر آغاز شده است.

این درگیری‌ها بیش از یک ماه است همچنان با شدت ادامه دارد.

جمهوری آذربایجان در این مناقشه با تکیه بر اصل حفظ تمامیت ارضی خواستار پایان آنچه که «اشغالگری» ارمنستان می‌نامد، شده و از سوی دیگر طرف ارمنی با استناد به اصل «حق تعیین سرنوشت» خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق ارامنه در منطقه قره باغ شده است.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*