خانه / افغانستان / اردوغان: نخستین فضانورد ترکیه‌ در ۳ ماهه آخر امسال به فضا می‌رود

اردوغان: نخستین فضانورد ترکیه‌ در ۳ ماهه آخر امسال به فضا می‌رود

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفته است که نخستین فضانورد ترکیه تا پایان سال جاری میلادی به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر خواهد کرد.

اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در هفتمین جشنواره هوا و فضانوردی و فناوری «تکنوفست 2023» با اشاره به اینکه امسال 333 هزار تیم و یک میلیون نفر برای رقابت از 81 استان و 96 کشور برای حضور در تکنوفست ثبت‌نام کردند، اظهار داشت: در این جشنواره، فضانوردان، مخترعان، خلبانان، مهندسان و فیزیکدانان آینده را می‌توان دید.

وی با بیان اینکه پروسه‌ اعزام فضانورد ترکیه از ماه می شروع شد، گفت: 2 مسافر فضایی، یکی به عنوان مسافر اصلی و دیگری به‌عنوان یدک مشخص شد. زمان سفر نیز برای 3 ماهه آخر سال 2023 برنامه‌ریزی شده است.

البیر غزر اوجو، ۴۳ ساله و خلبان نیروی هوایی ترکیه، نخستین فضانورد این کشور خواهد بود که برای ماموریتی ۱۴ روزه به فضا خواهد رفت. تووا جهانگیر آتاسفر، ۳۰ ساله و مهندس سیستم‌های هوایی و شاغل در صنایع دفاعی روکتسان ، به عنوان فرد ذخیره البیر غزر اوجو معرفی شده است.

رجب طیب اردوغان گفت‌، این فضانورد ترکیه در اولین ماموریت فضایی سرنشین‌دار کشور، ۱۴ روز در ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد ماند.

رجب طیب اردوغان برای اولین بار پس از بیماری که باعث وقفه در فعالیت‌های انتخاباتی او شد، در نمایشگاه تکنولوژی هوا و فضای ««تکنوفست» در استانبول حضور یافت.

ترکیه با یک رکود طولانی مدت اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و پس از زلزله در ماه فبروری که بیش از ۵۰ هزار کشته برجای گذاشت، عملکرد دولت رجب طیب اردوغان به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

در همین حال، نظرسنجی‌ها نیز بیانگر این است که احتمال این‌که اردوغان پس از دو دهه‌ در قدرت بودن، انتخابات را به رقبایش ببازد، کم نیست.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*