خانه / اقتصادی و افغانستان / اتاق تجارت افغانستان: روابط تجارتی کشور با پاکستان کاهش و با ایران افزایش یافته است

اتاق تجارت افغانستان: روابط تجارتی کشور با پاکستان کاهش و با ایران افزایش یافته است

اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان می گوید که میزان تجارت وترانزیت میان افغانستان و پاکستان به دلیل ملاحظات سیاسی بسیار کاهش یافته و در عوض با ایران افزایش یافته است.

بر اساس گزارش ها، خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت مشترک افغانستان و پاکستان می گوید که حجم تجارت و ترانزیت میان افغانستان و پاکستان در حدود 60 درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر خبرگزاری ایرنا ایران به نقل از مقامات این کشور می‌گوید که حجم تجارت و ترانزیت میان  افغانستان وایران از طریق مرز ایالت خراسان هشت برابر افزایش یافته است.

محمدکوهگرد رییس گمرک ایالت خراسان می‌گویدکه در شش ماه نخست سال جاری خورشدی، بیش از 15 هزار کانتینر با وزن بیش از چهار و نیم تُن از مرز ماهیرود به افغانستان منتقل شده است.

از سوی دیگر، شهید حسین، رییس اتاق مشترک تجارت و صنایع افغانستان و پاکستان می گوید که حجم تجارت دوجانبه به دلیل مسدود بودن بندر تورخم در حدود 50 درصد کاهش یافته است.

گفتنی است جاده تورخم، پیشاور از سوی قبیله آفریدی از یک ماه به اینسو مسدود است، و تاجران میوه و سبزیجات پیش ازاین گفته بودندکه با مسدود شدن این بندر، درحدود 200 میلیون دالر متضرر شده اند.

درباره Saima Kakar

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*