خانه / منطقه و جهان / آلمان آخرین نیروگاه‌های هسته‌ای خود برای تولید برق را تعطیل کرد

آلمان آخرین نیروگاه‌های هسته‌ای خود برای تولید برق را تعطیل کرد

دولت آلمان اعلام کرد سه نیروگاه هسته‌ای باقی‌مانده، ایسار، امسلند و نکاروستهایم که حدود ۶ درصد از برق آلمان را تامین می‌کنند روز شنبه برای همیشه تعطیل شدند.

حدود دو دهه پیش، آلمان تصمیم به توقف فعالیت تمام نیروگاه‌های هسته‌ای خود گرفت و روز شنبه تأیید کرد که سه نیروگاه اتمی باقی‌مانده شامل امسلند، ایسار ۲ و نکاروشتایم نیز تعطیل شدند.

سه نیروگاه هسته‌ای یاد شده تا چهار دهه پیش، یک‌سوم برق آلمان را تأمین می‌کردند، اما پارسال سهم این نیروگاه‌ها از تولید برق این کشور تنها شش درصد بود.

قرار بود سه نیروگاه ایسار، امسلند و نکاروستهایم که حدود ۶ درصد از برق آلمان را تامین می‌کنند تا پایان سال ۲۰۲۲ تعطیل شوند، اما حمله نظامی روسیه به اوکراین و نگرانی‌ها از بحران انرژی در زمستان عملا اجرای این تصمیم را برای چند ماهی به تعویق انداخت.

آلمان در حالی دوران انرژی هسته‌ای خود را پشت سر می‌گذارد که بسیاری از کشورهای غربی با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود، همچنان به سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه انرژی اتمی می‌اندیشند.

آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا از سال ۲۰۰۲ در انتظار چنین روزی بود. کشوری برخوردار از جنبش قدرتمند ضد‌ هسته‌ای، همواره نگران از تکرار فاجعه چرنوبیل در اوکراین در حال تدارک مقدمات پایان دادن به انرژی هسته‌ای بوده است.

استفی لمکه، وزیر محیط زیست آلمان از حزب «سبز» هفته جاری طی دیدار از نیروگاه فوکوشیمای ژاپن گفته بود «خطرات انرژی هسته‌ای در نهایت مهارناپذیر است».

در این میان سیاستمداران احزاب محافظه‌کار آلمان بر این باور هستند که خارج کردن نیروگاه‌های هسته‌ای از مدار فعالیت، در میانه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و قیمت گزاف سوخت‌های فسیلی اقدام درستی نیست.

آلمان اگرچه بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی است، اما در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بالاترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را نیز دارد. بر اساس آمارهای پروژه جهانی کربن، آلمان سالانه حدود ۶۵۰ میلیون تن انتشار دی‌اکسید کربن را دارد.

دولت آلمان ضمن حمایت از حذف تدریجی انرژی هسته‌ای، قصد دارد با توسعه زیرساخت‌های انرژی بادی و خورشیدی، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تامین نیاز این کشور را تا سال ۲۰۳۰ به ۸۰ درصد افزایش دهد.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*