خانه / منطقه و جهان / گزارش: ۲۹ سپتامبر؛ روز جهانی قلب
روز جهانی قلب
روز جهانی قلب

گزارش: ۲۹ سپتامبر؛ روز جهانی قلب

امروز ۲۹ سپتامبر روز جهانی قلب است این روز به عنوان یک ابتکار جهانی از سوی فدراسیون جهانی قلب در سال ۲۰۰۰ میلادی نامگذاری شد تا آگاهی عمومی نسبت به تهدید بیماری قلبی، سکته مغزی و اهمیت شیوه زندگی قلب سالم را افزایش دهد.

به باور متخصصان قلب، اولویت دادن به سلامت قلب، تغذیه مناسب و صحی، ورزش و سگرت نکشیدن از جمله راه‌‌های سالم نگهداشتن قلب است.

خالد رشید، متخصص جراحی قلب به خبرگزاری رویداد می گوید:” بر اساس گزارش سال ۲۰۲۳ میلادی امراض قلبی از امراض کشنده دسته اول در سراسر جهان شناخته شده است. عوامل بارز ابتلا به بیماری های قلبی از جمله؛ سگرت کشیدن، دیابت، چربی خون و جگر، چاقی، امراض فشار و مشکلات جنتیکی می باشند.”

در همین حال، فدراسیون جهانی قلب به مناسبت این روز گفته است که بیماری های قلبی عروقی (CVD) قاتل شماره یک است که سالانه جان بیش از ۲۰ میلیون نفر را می گیرد.

:”ما از همه دولت‌ها و تصمیم‌گیرندگان می‌خواهیم که برای شکست دادن بزرگترین قاتل جهان، یک برنامه منظم عملی در نظر بگیرند. این طومار برای همه کسانی است که به سلامت بهتر و دسترسی به تشخیص، مراقبت و پیشگیری از این بیماری اهمیت می دهند.”

این فدراسیون اعتقاد دارد که سلامت قلب برای هر فرد یک حق بشری اساسی ویکی از ارکان دسترسی به عدالت در سلامت جهانی است.

قابل ذکر است که روز جهانی قلب سالانه توسط اعضای فدراسیون جهانی قلب در بیش از ۱۰۰ کشور و با همکاری بیش از ۲۰۰ عضو از سازمان ها، انجمن های علمی، بنیادها و جمعیت های بیماران و نیز انجمن های قلب و عروق برگزار می شود. سازمان جهانی صحت نیز به طور فعال از این روز حمایت می کند.

درباره Saima Kakar

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*