خانه / افغانستان / کرزی: طالبان به دستور پاکستان مکاتب دخترانه را مسدود کردند

کرزی: طالبان به دستور پاکستان مکاتب دخترانه را مسدود کردند

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور مدعی شده است پاکستان در محرومیت دختران از آموزش و تحصیل دست دارد. او افزود، که ممنوعیت رفتن دختران به مکتب به دستور پاکستان صورت گرفته است.
حامد کرزی دیروز جمعه (۱۴ اسد) در گفت‌وگو با مجله اشپیگل آلمان گفته است که طالبان نمی‌تواند دستاوردهای ۲۰ ساله افغانستان را نادیده بگیرند.
وی ادامه‌ی مسدود ماندن مکاتب دخترانه را منزوی ساختن افغانستان عنوان کرد و تاکید نمود که بدون تحصیل دختران و زنان، افغانستان نمی‌تواند به پای خود ایستاده شود.
کرزی تصریح کرد، که هدف پاکستان یک افغانستان بی ثبات، ضعیف و فقیر است تا از سوی افغانستان خطری متوجه دولتش نگردد.
با این حال وی تاکید کرد که شماری از طالبان اما از بازگشایی مکاتب دخترانه حمایت می‌کنند.
رییس جمهور پیشین کشور به اشپیگل افزود، که در حال حاضر دختران و پسران به تعلیم دست یافتند و جامعه فعلی افغانستان مدرن است، آزادی رسانه‌ها محفوظ بود هر رسانه در قالب آزادی بیان می‌توانست آزادانه فعالیت کند به گفته وی این حق را حتا طالبان نمی‌تواند از مردم افغانستان به آسانی سلب کنند.
کرزی خاطر نشان کرد، که مقامات طالبان دلیل قانع کننده از مسدود ماندن مکاتب دخترانه ندارد اما می‌گویند که طرح بازگشایی را به رهبری طالبان در جریان گذاشته است.
از سوی دیگر وی تاکید کرد، اگر طالبان خواهان به رسمیت شناختن از سوی جامعه‌ی بین‌المللی را دارند لااقل به حقوق بشر احترام قایل شوند.
کرزی در مورد عفو عمومی بیان کرد که طالبان باید فرمان عفو عمومی بر نظامیان پیشین را عملی سازد به گفته وی در غیر آن صورت افغانستان نه به توسعه دست خواهد یافت نه به صلحی پایدار.
وی اشاره به سفرش به بیرون از کشور افزود، که در حال حاضر در حبس خانگی به سر می‌برد. او بیان نمود که طالبان برای وی اجازه خروج از کابل را نمی‌دهند.
این در حالی است با سقوط نظام جمهوریت و روی کار آمدن امارت اسلامی، کرزی با جمع از فامیل‌اش در کابل بود. با آن که از عمر حکومت امارت اسلامی نزدیک به یازده ماه می‌گذرد اما کرزی نتوانسته به بیرون از کشور سفر بکند.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*