خانه / افغانستان / وزارت معادن: پاکستان بازار خوبی برای صادرات زغال‌سنگ است

وزارت معادن: پاکستان بازار خوبی برای صادرات زغال‌سنگ است

عصمت الله برهان، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم امروز در یک نشست خبری مبنی بر پالیسی و صادرات زغال‌سنگ کشور به بیرون از کشور گفت، که امارت اسلامی تا هنوز با هیچ کشوری و شرکت خارجی به گونه‌ی رسمی در مورد زعال سنگ قرارداد نکرده است.
وی در ادامه افزود، که زغال‌سنگ را به تاجران و شرکت‌های افغان به فروش می‌رساند و بعد از آن به پاکستان صادر می‌شود. وی می‌افزاید که پاکستان بازار خوبی در قسمت ز‌غال‌سنگ افغانستان است.
برهان تاکید کرد که منافع که از بازار های پاکستان حاصل می‌گردد، نمی خواهد هدر دهد. آقای برهان خاطر نشان کرد که در افغانستان در حال حاضر ۸۰ ساحه وجود دارد که ۶۳ آن ذخیره یا محفوظ گردیده و ۱۷ نقاط دیگر وی در حال استخراج قرار دارد. او علاوه کرد، ساحات که در آن استخراج جریان دارد، دارای ۲۳صد میل تن زغال‌سنگ است.
آقای برهان نیز با اشاره به فروش زغال سنگ گفته است که ۳۵۰ دالر یک تن آن در بازار های جهانی فروخته می‌شود و به مرز افغانستان به هزینه ۲۵۰ دالر می‌رسد، که بیش از رسیدن به مرزها در بازارهای داخلی ۳ یا ۴ هزار افغانی هر تن به فروش می‌رسد.
وی در ادامه از افزایش تعرفه زغال سنگ توسط وزارت مالیه خبر داد. به گفته وی، وزارت مالیه قیمت تعرفه را از ۲۷ دالر به ۶۰ دالر افزایش داده است.
سخنگوی وزارت معادن و پترولیم بیان کرد که در حال حاضر تمرکز کوتاه مدت امارت اسلامی بر افزایش صادرات زغال سنگ در کشور است
او گفت که در مورد تمام معادن نسبت به گذشته عواید بهتری حاصل گردیده است به گفته وی در ده ماه، ۱۳ میلیارد افغانی عواید به دست آمده که ۱۰۰میلیون افغانی عواید روزانه آن را تشکیل می‌دهد.
با این حال محمد رسول عقاب، رییس عواید در این نشست افزود که اکنون معادن افغانستان به ارزش اصلی خود بازگشته اند. وی در ادامه با اشاره به بهای کرومایت گفته است که قیمت این معادن نسبت به قبل که ۳ الی ۴ هزار تن بود به ۱۰ الی ۲۰ تن یک تن رسیده است.
وی می‌افزاید که حکومت مصمم است تا معادن را به ارزش واقعی آن بازگرداند. به گفته عقاب، اکنون که تحریم‌ها اعمال شده است، نمی تواند که زغال سنگ را به بازار جهانی صادر کند.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*