خانه / افغانستان / وزارت معادن: سال گذشته ۷۸ هزار قیراط زمرد به ارزش ۵.۵ میلیون دالر فروخته شده است

وزارت معادن: سال گذشته ۷۸ هزار قیراط زمرد به ارزش ۵.۵ میلیون دالر فروخته شده است

وزارت معادن و پترولیم اعلام کرد که در سال گذشته، تقریباً ۷۸ هزار قیراط زمرد به ارزش ۵.۵ میلیون دالر امریکایی از طریق پروسه داوطلبی آزاد به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فروخته شده است.

مسئولان این وزارت امروز (شنبه، ۳۱ سنبله) در برنامه «دست‌آوردهای ادارات امارتی» گفتند که «طرزالعمل طی مراحل و استخراج قانونی سنگ‌های قیمتی» ترتیب شده و طی سه سال اخیر از استخراج غیرقانونی و قاچاق سنگ‌های قیمتی نیز جلوگیری شده است.

همایون افغان، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم، در این برنامه گفت که طی یک سال اخیر، حدود یک هزار و ۷۰۰ ساحه معدن زمرد در ولایت پنجشیر سروی و تثبیت شده است و برای استخراج قانونی آن ۵۷۵ اجازه‌نامه صادر شده است. بر اساس اطلاعات وزارت معادن، از این رهگذر برای ۱۵ هزار تن فرصت‌های شغلی ایجاد شده است.

مسئولان این وزارت افزودند که در جریان یک سال اخیر، قرارداد ۱۳ معدن با مقیاس بزرگ در ولایت‌های هرات، تخار، غور، پروان، کابل، بغلان، فاریاب و ننگرهار به امضا رسیده است.

این در حالی است که کشورهای همسایه افغانستان، از جمله ایران، چین و ازبکستان، به استخراج معادن این کشور علاقه‌مندند و در زمینه‌های مختلفی مانند آهن، مس و نفت سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

درباره Eltaf Amiri

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*