خانه / افغانستان / مقام‌های آمریکا و بریتانیا؛ بایدن باید تصمیم روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان را لغو کند
رویدادنیوز

مقام‌های آمریکا و بریتانیا؛ بایدن باید تصمیم روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان را لغو کند

برخی مقام‌های آمریکا به شمول کانگرس و اعضای پارلمان در انتقاد از تصمیم جوبایدن، رییس جمهور این کشور مبنی بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان می‌گویند، این یک تصمیم اشتباه است و این امر سبب ظهور مجدد القاعده در افغانستان خواهد شد.

چنان‌که جان الین، یک مقام ارشد آمریکایی اخیراً در صحبت با یکی از رسانه‌های خارجی اظهار داشته است که افغانستان روی لبه چاقو ایستاده است و اگر بدترین اتفاق بیفتد، تاریخ ممکن است رئیس جمهور جو بایدن و دولتش را شخصاً مسئول بدانند.

او می‌گوید، اکنون طالبان بر بخش های بزرگ افغانستان حاکمیت دارند و این سبب خواهد شد تا القاعده یکبار دیگر در این کشور ظهور کنند.

آقای الین هم‌چنین افزود، که برای بایدن، هنوزهم فرصت است تا جان افغان‌ها و منافع آمریکا را از این فاجعه بشری نجات دهد.

هم‌زمان با این، مایک والتز، قانون‌گذار جمهوری‌خواه آمریکایی در مصاحبه با یکی از رسانه‌های خارجی، خواستار استعفای زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان شده است.

به گفته وی، «برخی در واشنگتن و جامعه بین‌المللی، کوشش کردند تا مردم را قناعت دهند که طالبان تغییر کرده‌اند، طالبان یک گروه ولگرد اند که فقط علاقمند کسب قدرت هستند و نه صلح…آنان هیچ وقت در بخش مذاکرات جدی نبودند».

بن والیس، وزیر دفاع بریتانیا نیز به روز جمعه (۲۲ اسد) به سکای نیوز گفته است، غرب بهای تصمیم خارج شدن از افغانستان را خواهد پرداخت.

وی بر توافق دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین آمریکا با طالبان انتقاد کرده و آنرا یک معامله پوسیده عنوان کرده است.

در کابل نیز شماری از تحلیل‌گران سیاسی کشور با انتقاد از اوضاع کنونی افغانستان می‌گویند تصمیم دولت و ایالات متحده درخصوص خروج سربازان خارجی یک اشتباه بزرگ سیاسی بوده که بهای آنرا اکنون مردم ملکی می‌پردازند.

چنان‌که ماریا توتاخیل، کارشناس مسایل سیاسی کشور امروز به آژانس خبری رویداد در این زمینه گفته است که تصمیم رییس جمهور ایالات متحده برای امنیت و ثبات افغانستان نادرست و عجولانه بوده است.

وی تصریح می‌کند که آمریکا ۲۰ سال قبل از امروز به هدف ختم تروریزم به این کشور آمده بود نه تنها این که تروریزم را از بین نبرده بل، رشد آن را دو چند کرده است.

خیرالله شینواری، آگاه امور سیاسی در صحبت با رویداد، فیصله‌ی بایدن را برای کشورش خوب‌ترین تصمیم می‌داند به باور وی ماندن سربازان آمریکا از این به بعد در افغانستان برای آنها سودی نداشت ولی آنچه که این تصمیم پیامد بدی را در پی‌داشته برای مردم افغانستان بوده است.

شینواری اوضاع نابسامان کنونی و پیشرفت سریع طالبان را در کشور جبران ناپزیر می‌خواند و می‌گوید حالا حکومت افغانستان و آمریکا توانایی محال این حالت را ندارند و زمینه را برای فرار خود مهیا می‌سازند.

این در حالیست که بر اساس توافق‌نامۀ امریکا با طالبان در دوحه قطر، باید تمام قوای خارجی تا اول می سال ۲۰۲۱میلادی افغانستان را ترک می‌کردند. اما بر اساس دستور جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به تاریخ اول می آغاز شد و قرار است تا ۱۱ سپتمبر سال جاری تکمیل شود.

هم‌زمان با این جنگ‌جویان طالب نیز توانسته‌اند با تشدید جنگ در کشور تا اکنون ۲۶ ولایت را تحت تصرف خویش درآورند.

اوچا، دفترهماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد نیز اعلام کرده است که در اثر افزایش نبردها میان دولت و طالبان بیش از ۳۹۰ هزار تن در کشور آواره شده‌اند.

گزارش: مسیح الله عمری

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*