خانه / فرهنگی و اجتماعی / فرهنگ مثنوی خوانی در پنجشیر تا کنون پا برجاست
فرهنگ مثنوی خوانی در پنجشیر تا کنون پا برجاست

فرهنگ مثنوی خوانی در پنجشیر تا کنون پا برجاست

یکشنبه21جدی1399:

برنامه  فرهنگی مثنوی خوانی در  مقر کتابخانه و موزیم پارنده واقع بازارک مرکز پنجشیر برگزارشد.

این برنامه  فرهنگی را دست اندرکاران کتابخانه و موزیم پارنده  زیرنام شبی با مثنوی خاطراتی از مولوی داستانهای از معنوی  برگزار کرد.

در این برنامه فرهنگیان، شعرا، علما، نویسنده گان و شیفته گان کتاب مثنوی شرکت داشتند.

در این محفل به یک داستان از دفتر اول مثنوی تحت عنوان « تا عمر آمد ز قیصر یک رسول» به‌خوانش و شرح گرفته شد.

علما، فرهنگیان، متنفذین که بیشتر عمر شان  را در گذشته وقف خوانش مثنوی، شاهنامه  و جنگ نامه کرده اند میگویند که سنت کتابخوانی در مجلس های شبانه در پنجشیر با گذشت سال ها هنوز زنده است، اما به اثر دگرگونی های سیاسی و گسترش تکنولوژی اخیراً کمرنگ شده است.

آنان  می افزایند که مثنوی معنوی و سایر آثار منظوم مولانا، شهنامه فردوسی و اسکندرنامه نظامی، ازکتاب هایی هستند که نسبت به دیگر کتاب های فارسی  در پنجشیر در گذشته ها بیشتر خوانده می شد.

این فرهنگیان اظهار داشتند که  حافظ خوانی و بیدل خوانی بزم های ویژه خود را دارند و بسیاری از مهمانی ها، در این ولایت با کتاب خوانی به پایان می رسید.

با آن که کتاب خوانی همواره در پنجشیر رایج بوده است اما با آغاز فصل زمستان، فصل کتاب خوانی در این ولایت گرمتر می شود.

برخی از پژوهشگران فرهنگی در مورد پیشینه تاریخی مثنوی خوانی در پنجشیر سخن می‌گویند که در شب های کتاب خوانی  پنجشیر بزرگ سالان زیاد تر به خوانش مثنوی با لهجه رایج  خودشان میپرداختند، اما جوانان و نوجوانان علاقه مند شهنامه و اسکندرنامه بودند.

بگفته مرحوم حیدری و جودی شاعر نامدار پنجشیر مثنوی  خوانی بر نخستین بار توسط “سید قاسم آقای اول” یکی از شاعران نامی دیار پنجشیر ، که در بخارا تحصیل کرده بود، رایج شد.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*