خانه / افغانستان / عفو بین‌الملل: با روی کار آمدن ط.البان زنان و دختران از حق آموزش و کار باز ماندند

عفو بین‌الملل: با روی کار آمدن ط.البان زنان و دختران از حق آموزش و کار باز ماندند

سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش‌اش در مورد نقض حقوق بشر در افغانستان از زمان تسلط دوباری امارت اسلامی بر افغانستان نگاشته است، که خشونت علیه زنان و دختران در افغانستان روز به روز در حالی افزایش است. به گفته این سازمان این مسلهٔ زندگی آنان را به سوی ویرانی سوق می‌دهد.
سازمان عفو بین‌الملل امروز چهارشنبه (۵اسد) در گزارش جدیدش گفته است که طالبان زندگی را برای زنان و دختران در افغانستان تنگ‌تر ساخته و حق کار، آموزش و مسافرت انفرادی را از آنان سلب کرده است.
این سازمان در ادامه تاکید کرده است، که با روی کار آمدن طالبان موارد ازدواج اجباری و ازدواج کودکان افزایش یافته است.
گزارش این سازمان که تحت نام «مرگ تدریجی؛ زنان و دختران زیر حاکمیت طالبان» نگاشته شده آمده است، که با روی کار آمدن دوباره طالبان این گروه سیستم محافظت و حمایت از زنان که به دلیل خشونت‌های خانوادگی به این ارگان‌ها مراجعه می‌کردند، را از بین بردند.
به گفته این سازمان طالبان نیز شماری از زنان را که دست به اعتراضات مسالمت‌آمیز زده اند را شکنجه، بازداشت، تهدید و سرانجام به گونه‌ی اجباری ناپدید ساخته است.
با این اگنس کالامار، رییس عمومی سازمان عفو بین‌الملل در خصوص این گزارش گفته است، که نزدیک به یک سال سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی طالبان سبب شده تا میلیون‌ها زن و دختران از حق آموزش و کار و از زندگی امن باز بمانند.
این سازمان خاطر نشان کرده است، که پالیسی طالبان در برابر زنان و دختران سیستم سرکوب کننده است. به گفته این سازمان این گروه در تلاش است تا همواره زنان افغان را به حاشیه برانند.
این در حالی است که از عمر حکومت امارت اسلامی نزدیک به یازده ماه می‌گذرد اما زنان و دختران همواره بخاطر حق کار و ادامه تحصیل دست به اعتراض‌های مسالیمت‌آمیز زده اند و خواهان حق کار و ادامه آموزش شده اند.
اما حکومت سرپرست افغانستان می‌گوید که در چارچوب شریعت اسلامی به تمامی زنان و دختران اجازه‌ی تحصیل و کار داده می‌شود.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*