خانه / منطقه و جهان / سالروز پیروزی شوروی بر آلمان نازی؛ روسیه موج گسترده‌ای از حملات را به اوکراین آغاز کرده است

سالروز پیروزی شوروی بر آلمان نازی؛ روسیه موج گسترده‌ای از حملات را به اوکراین آغاز کرده است

در حالی که مسکو برای جشن ۹ می، سالگرد پیروزی شوروی سابق بر آلمان نازی، آماده می‌شود، روسیه موج گسترده‌ای از حملات را به کی‌یف و سراسر اوکراین آغاز کرده است.

این حملات سنگین موشکی روسیه در حالی انجام می‌گیرد که اوکراین امسال، گرامیداشت سالروز پیروزی بر نازیسم را یک روز زودتر از موعد سال‌های پیشین و مطابق با رویه متحدان غربی خود آغاز کرده است.

زلنسکی، دوشنبه 18 ثور از بالای تپه مشرف به کی‌یف سخنرانی کرده و گفت: «با یادآوری قهرمانی میلیون‌ها اوکراینی در آن جنگ علیه نازیسم، ما همان قهرمانی را در جانفشانی‌های امروز سربازانمان می‌بینیم.»

در روز ۹ ماه می ۱۹۴۵ روسیه موفق شد، ارتش نازی آلمان را شکست دهد.

مقامات نیروهای مسلح اوکراین گفته اند که حمله موشکی علیه شهرهای خارک، خرسون، میکولایف و ادوسا و افزون بر این ۶۱ حمله هوایی و ۵۲ حمله موشکی به دیگر مواضع و مناطق انجام شد.

شهردار کی‌یف می‌گوید خسارت جدی به مخازن سوخت، ماشین‌ها، ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها وارد شده و تاکنون دست‌کم ۵ نفر زخمی شدند.

ارتش اوکراین نیز مدعی شد زیرساخت‌ها، خانه‌ها و اماکن مختلف در شهرها صدمات جدی دیدند و شماری نیز کشته و زخمی شدند؛ انبار مواد غذایی در شهر ادسا نیز آتش گرفته است.

مسکو، باخموت را پله‌ای برای حمله به دیگر شهرهای اوکراین می‌داند. کی‌یف پیش از این گفته بود که حفظ سنگر دفاع از باخموت به ارتش اجازه می‌دهد تا ضدحمله مورد انتظار خود را تدارک کند.

در حالی‌که روسیه نهم ماه می را به‌عنوان روز پیروزی بر نازیسم جشن می‌گیرد، این روز در اروپا، به «روز اروپا» نامگذاری شده و یادآور قرارداد همکاری «شومن» است که پایه‌گذار اروپای امروزین و نظام همکاری و صلح‌طلبی در اروپا است.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*