خانه / منطقه و جهان / بلینکن: ترکیه به‌زودی عضویت سویدن در ناتو را تایید می‌کند

بلینکن: ترکیه به‌زودی عضویت سویدن در ناتو را تایید می‌کند

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید که به نظر می‌رسد ترکیه عضویت سویدن برای پیوستن به ناتو را در هفته‌های آینده تصویب کند.

وزیر خارجه امریکا که هم اکنون در سفر رسمی در مورد مناقشه حماس و اسرائیل در خاورمیانه به سر می‌برد، بامداد روز (شنبه، ۱۶ جدی) در انقره گفته است که ترکیه در هفته آینده عضویت سویدن در ناتو را تصویب خواهد کرد.

این در حالی است که کمیسیون روابط خارجی پارلمان ترکیه هفته گذشته پیشنهاد سویدن را تصویب و آن را به رای‌گیری مجمع عمومی مجلس گذاشت.

طبق گزارش ها، ایالات متحده فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه را تا زمان امضای عضویت سویدن به ناتو، متوقف کرده ‌است.‌

وزیر خارجه امریکا بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت: «در ترکیه، ما همچنین در مورد گام‌های نهایی در روند تایید پیوستن سویدن به ناتو در هفته‌های آینده بحث کردیم.»

فنلاند و سویدن  هر دو کشور شمال اروپا و  نزدیک یا هم مرز با روسیه پس از آغاز حمله  مسکو علیه اوکراین در فبروری ۲۰۲۲، برای عضویت در ناتو درخواست دادند.

ترکیه عضویت فنلاند در این ائتلاف را در ماه مارچ تایید کرد اما گفت که منتظر است سویدن به یادداشت سه جانبه جون ۲۰۲۲ برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی انقره پایبند باشد.

هر عضو جدید ناتو باید توسط همه اعضای فعلی تایید شود، از جمله ترکیه که بیش از ۷۰ سال عضو این ائتلاف بوده و دومین ارتش بزرگ خود را دارد.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*