خانه / منطقه و جهان / بایدن: چین ما را آزمایش می‌کند

بایدن: چین ما را آزمایش می‌کند

جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز شنبه، ۳۱ سنبله به رهبران گروه گفتمان امنیتی چهارجانبه موسوم به “کواد” که امریکا، آسترالیا، هند و جاپان شامل آن است، گفت که او معتقد است افزایش تحرکات نظامی چین تلاشی برای آزمایش منطقه در لحظه‌ای پرتلاطم برای بیجینگ است.

بایدن خطاب به رهبران کواد گفت: “چین به رفتار تهاجمی خود ادامه می‌دهد و همه ما را در سراسر منطقه – در آب‌های جنوب، شرق و جنوب چین، آسیای جنوبی و تنگهٔ تایوان آزمایش می‌کند.”

چین در تلاش است تا اقتصاد تحت فشار ناشی از همه گیری کووید۱۹ را تقویت کند و شاهد کاهش درازمدت در فعالیت‌های صنعتی و قیمت املاک بوده و با فشار برای افزایش هزینه‌ها برای تحریک تقاضا مواجه است.

بایدن افزود: “کم از کم از دیدگاه ما، ما معتقدیم رییس جمهور، شی جینپینگ به دنبال تمرکز بر چالش‌های داخلی اقتصادی است و در تلاش است تا از شدت تنش‌های دپلوماتیک چین کاسته و برای خود فضای دپلوماتیک بیشتری فراهم کند تا به طور تهاجمی منافع چین را دنبال کند.”

این درحالیست، در سال‌های اخیر روابط میان واشنگتن و بیجینگ روی مسایل مختلف تیره شده است. مناقشۀ تجارت دوجانبه، نقض حقوق اقلیت‌ها در چین، به ویژه مسلمانان اویغور در شین ژیانگ و وضع قوانین سختگیرانه چین بر هانگ کانگ از موضوعات جنجال برانگیز با ایالات متحده است.

درباره Saima Kakar

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*