خانه / منطقه و جهان / اولین نخست وزیر زن سوئد در اولین روز کاری خود استعفا داد

اولین نخست وزیر زن سوئد در اولین روز کاری خود استعفا داد

اولین نخست وزیر زن در سوئد تنها چند ساعت پس از برگزیده شدن توسط نماینده‌گان پارلمان این کشور از سمت خود استعفا داد.

به نقل از گزارش یورونیوز، ماگدالنا اندرسون، اقتصاددان و رهبر حزب سوسیال دموکرات سوئد روز چهارشنبه، ۲۴ نوامبر همانطور که از پیش انتظار آن می‌رفت از سوی پارلمان این کشور به نخست وزیری برگزیده شده بود.

خانم اندرسون اما ساعاتی پس از انتصاب در پی خروج شریک ائتلافی‌اش از دولت و عدم تصویب بودجه مورد نظر وی از سمت خود استعفا داد.

پارلمان سوئد برخلاف انتظارِ خانم نخست وزیر به بودجه‌ای رای داد که کلیات آن توسط اپوزیسیون تهیه شده بود؛ گفتنی است که راست‌ افراطی و ضد مهاجر در سوئد بخشی از جریان اپوزیسیون را تشکیل می‌دهد.

ماگدالنا اندرسون پس از روبرو شدن با این ماجرا به خبرنگاران گفت که رئیس پارلمان را در جریان تصمیم خود برای استعفا قرار داده است.

حزب سبزها که شریک ائتلافی خانم اندرسون و سوسیال دموکرات‌ها در دولت جدید سوئد محسوب می‌شد نیز اعلام کرد که حاضر نیست بودجه‌ای که برای نخستین بار جریان راست افراطی در تنظیم آن دخالت داشته است را بپذیرد.

خانم اندرسون در ادامه گفتگو با خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که بتواند بار دیگر و این بار به عنوان سکان‌دار دولتی تک حزبی به قدرت باز گردد.

رهبر حزب سوسیال دموکرات سوئد سپس یادآور شد که بر اساس یک رویه قانونی دولت ائتلافی باید با کناره‌گیری حزب شریک استفعا دهد.

در پی استفعای نخست وزیر تازه منصوب شده در سوئد، رئیس پارلمان این کشور نیز اعلام کرد در اقدام بعدی برای حل بحران و تعیین فرد جایگزین با رهبران احزاب رایزنی خواهد کرد.

سوئد تا پیش از حمایت پارلمان این کشور از نخست وزیری خانم اندرسون تنها کشور شمال اروپا بود که هرگز یک زن را به نخست وزیری منصوب نکرده بود.

درباره سعید مسافر

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*