خانه / افغانستان / اردوغان: ترکیه یگانه کشوری‌ست که می‌تواند نقش مهمی درصلح افغانستان بازی کند
رویداد نیوز

اردوغان: ترکیه یگانه کشوری‌ست که می‌تواند نقش مهمی درصلح افغانستان بازی کند

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه، هنگام عزیمت به بروکسل دیروز (۲۳ جوزا) درمیدان هوایی استانبول گفت که بعد از خروج قوای بین‌المللی از افغانستان انقره می‌تواند نقش مهم درصلح و ثبات این کشور بازی کند.

رییس جمهور ترکیه افزود که درحاشیۀ اجلاس سران ناتو دراین مورد با جوبایدن رییس جمهور امریکا دو‌به‌دو گفتگو می‌کند.

کشورهای ناتو به شمول امریکا و ترکیه در مرحلۀ اخیر خاتمه بخشیدن به حضور نظامی بیست سالۀ خود درافغانستان قرار دارند، که این روند تا یازدهم سپتمبر همین سال تکمیل خواهد شد.

گزارش‌ها می‌رساند که ترکیه برای بدوش گرفتن امنیت میدان هوایی بین‌المللی کابل که راه اساسی رفت‌وآمد دیپلوماتان غربی و موسسات کمک‌رسان پنداشته می‌شود آمادگی نشان داده و قرار است شماری از سربازان خود را به‌این منظور درافغانستان نگه دارد.

اردوغان گفت که انقره درمورد پلان‌های که بعد از خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان می‌خواهد دراین کشور روی دست گیرد به متحدان امریکایی معلومات داده است؛ اما او بدون جزییات بیشتر صرف همین‌قدر گفت که متحدان غربی اظهار خوشنودی کرده اند ودرمورد بحث وگفتگو خواهد شد.

ازسوی دیگر جاک سولیوان مشاور امنیت ملی امریکا گفته است که رییس جمهور بایدن باهمتای ترکی خود درکنارمسایل مربوط به ایران وسوریه دراین باره هم گفتگو خواهد کرد که انقره بعد از خروج نیروهای بین‌لمللی از افغانساان چه نقش می‌تواند دراین کشور بازی کند.

او گفت که بایدن و اردوغان همدیگر را خوب می‌شناسند چون درسابق نیز همکاری داشته‌اند وبا استفاده ازاین فرصت می‌خواهند که روابط خود را تقویت بخشند.

دراین میان یک مقام ترکیه گفته است که نیروهای این کشور درصورتی درافغانستان باقی خواهند ماند که برخی شرایط به شمول مسایل قانونی و مالی آنها مهیا شود.

این مقام که نخواسته نامش ذکر شود به آژانس خبررسانی فرانسه گفته که تاکنون قطعی نیست که نیروهای این کشور درچوکات ناتو درافغانستان باقی خواهند ماند یا ضمن یک توافق دوجانبه؛ و اگر این ماموریت زیرنظارت ناتو باشد چه مشروعیت قانونی خواهد داشت.

این مقام ترکیه می‌افزاید که قدرت‌های غربی مایل اند که نیروهای ترکیه از میدان هوایی بین‌المللی کابل پاسداری کنند.

اما طالبان در واکنش به این گزارش‌ها هشدار داده‌اند که بعد از خروج همه قوای بین‌المللی از افغانستان عساکر کدام کشور خارجی نباید دراین کشور باقی بمانند ورنه با روشی‌که طالبان دربرابر عساکر خارجی داشتند روبرو خواهند شد.

حکومت افغانستان هم گفته که نیروهای این‌کشور توانایی حفاظت میدان هوایی کابل و دیگر تاسیسات مهم را دارند.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*