خانه / افغانستان / آیا ایالات متحده امریکا از منظر حقوقی صلاحیت توزیع دارایی منجمد شده افغانستان به قربانیان واقعه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را دارد؟

آیا ایالات متحده امریکا از منظر حقوقی صلاحیت توزیع دارایی منجمد شده افغانستان به قربانیان واقعه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را دارد؟

نویسنده: صدیق الله احمدزی

کارشناسان حقوقی افغان و بین المللی در مباحث متعدد برای رسانه ها با صراحت میگویند که ایالات متحده امریکا و رییس جمهور بایدن تحت هیچگونه شرایطی حق ندارد تا از داریی منجمد شده افغانستان که پس از سقوط نظام جمهوریت توسط امریکا راکد شده است – به قربانیان حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ غرامت بپردازد.

استدلال حقوق دانان اینست که حمله ها بر برج های تجارت جهانی نیوریارک؛ پنتاگون و کاخ سفید توسط تروریستان عرب پلان و طرح ریزی شده بود و در آن دست داشتن هیچ طبع افغان ثابت نگردیده بود. لذا منطق اینکه حالا دارایی مردم افغانستان را به قربانیان این حمله توزیع میکنند – هرگز برایشان قابل درک نیست.

رییس جمهورامریکا پس از بازگشت نظامی طالبان به افغانستان و زیر پا کردن حقوق بشری ظاهرا ناخشنود است؛ و از همین رو در نخستین اقدام این کشور مجموع ۷.۵ میلیارد دالر ذخیره اسعاری بانک مرکزی افغانستان را در بانکهای این کشور و سویس مسدود و راکد ساخته است. این وضعیت تمامی معاملات بانکی افغانستان را با بانک های بین المللی قطع نمود و نظام بانکداری افغانستان به شدت آسیب دیده است. دارایی و سپرده های بانکی مردم در بانک های افغانستان نیز قابل دسترس نیست و تمامی بانک های دولتی و خصوصی توان پرداخت سپرده های مردم را نیز ندارند.

از سوی دیگر بانک های خصوصی قادر به انجام معاملات بانکی و ارایه خدمات به سکتور خصوصی و تاجران افغانستان نیز نیست. این حالت سبب فشار زیاد بالای عرضه و تقاضا و روند تجارت افغانستان داشته است. مسولیت این وضعیت را امارت اسلامی بالای ایالات متحده امریکا می گذارد و خواهان آزاد سازی بی درنگ این دارایی ها به افغانستان است. البته مسولین امارت اسلامی طالبان به این باور اند که از این دارایی ها در کمک های بشری و پروژه های خدمات عامه باید استفاده شود.

اما از سوی دیگر کارشنان اقتصادی و سیاسی افغانستان به این باور اند که استفاده از این دارایی اسعاری افغانستان به هیچ وجه نباید صورت گیرد. هر نوع استفاده از این داریی سبب رکود اقتصادی ؛ از دست دادن ارزش افغانی در مقابل اسعار خارجی و ورشکستی اقتصاد افغانستان در میان مدت خواهد شد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*