خانه / افغانستان / مقامات ایران و پاکستان در مورد افغانستان گفتگو کردند

مقامات ایران و پاکستان در مورد افغانستان گفتگو کردند

آصف علی‌خان درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در مورد وضعیت افغانستان رایزنی و تبادل ‌نظر کرده‌اند.

وزارت خارجۀ ایران روز چهارشنبه (۲۲ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای گفت که حسین امیرعبداللهیان در دیدار با آصف علی خان درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، با اشاره به نقش تاثیرگذار ایران و پاکستان در تحولات منطقه و افغانستان، ابراز امیدواری کرده است که این رایزنی‌ها به صلح و ثبات در منطقه و به ویژه در افغانستان کمک کند.

در این دیدار که در تهران، پایتخت ایران انجام شده امیرعبداللهیان، وزیر خارجه این کشور، ضمن بررسی وضعیت افغانستان، بر ضرورت حمایت از ابتکارات منطقه‌ای در چارچوب همسایگان به منظور کمک به حل چالش‌های افغانستان تاکید کرده است.

آصف علی‌خان درانی نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از فراهم آمدن فرصت تبادل نظر و گفت‌وگو بین طرفین، ارزیابی‌اش از تحولات و شرایط افغانستان در ابعاد مختلف سیاسی و امنیتی را بیان کرده و بر اراده پاکستان بر همکاری با ایران به منظور استقرار صلح و ثبات در افغانستان تاکید کرده است.

گفتنی است که درانی روز دوشنبه به ایران رفت. او همچنین بین سال های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ به عنوان سفیر پاکستان در تهران فعالیت می‌کرد، اما این اولین سفر وی به ایران پس از انتصاب به عنوان نماینده ویژه این کشور در امور افغانستان است.

انفجارهای اخیر در شهرهای مختلف پاکستان به ویژه  در ایالت خیبرپختونخواه  در هم مرزی با افغانستان و حمله به حرم شاهچراغ در شیراز، نگرانی پاکستان و ایران درباره تهدیدهای روزافزون از منشا افغانستان را افزایش داده و هر دو کشور بر این باورند که حملات اخیر در شهرهای پاکستان و ایران از داخل خاک افغانستان طراحی شده است.

اگرچه مقام‌های این دو کشور بارها به مقام‌های ا.ا.ا هشدار داده‌اند که نگذارند از خاک افغانستان علیه کشوری استفاده شود اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست افغانستان همواره این ادعا ها  را رد کرده و تاکید کرده است که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

درباره خبرگزاری رویداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*